ΑΥΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΠΑΙΧΝΙΔΙ

Τα παιδιά που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού δυσκολεύονται να αλληλεπιδράσουν κοινωνικά με άλλα παιδιά κι αυτό έχει ως αποτέλεσμα να αντιμετωπίζονται συχνά ως παιδιά που δεν μπορούν να μάθουν να παίζουν με άλλους.
Ακόμα, δυσκολεύονται να κατανοήσουν τους κανόνες ενός παιχνιδιού και να διατηρήσουν την προσοχή τους σε μια κοινή δραστηριότητα με άλλους, καθώς και να   μοιραστούν το παιχνίδι τους.

Πολλές φορές το παιχνίδι τους στερείται φαντασίας, είναι επαναλαμβανόμενο και μη λειτουργικό (στερεοτυπικό). Η προσοχή τους αποσπάται εύκολα από εσωτερικά και εξωτερικά ερεθίσματα ή εστιάζεται σε λεπτομέρειες που είναι άσχετες με το περιεχόμενο του παιχνιδιού. Συχνά έχουν ιδέες και σκέψεις που αφορούν στο παιχνίδι, όμως δεν καταφέρνουν να επικοινωνήσουν τις ιδέες αυτές αλλά και τις προθέσεις τους στους άλλους.

ΠΩΣ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΒΟΗΘΗΣΟΥΜΕ

  • Να αξιοποιούμε τα ιδιαίτερα ενδιαφέροντα, ακόμα και τις
    στερεοτυπίες του παιδιού.
  • Να είναι ανάλογο της ηλικίας του παιδιού και το στάδιο εξέλιξής του.
  • Να επιλέγουμε μια κατάλληλη και χαλαρή στιγμή.
  • Ο χώρος που θα παίξει το παιδί να είναι κατάλληλος, οριοθετημένος (π.χ ένα τραπέζι ή ένα χαλί στο πάτωμα), να είναι ένας χώρος ασφαλής και απαλλαγμένος από έντονα ερεθίσματα.
  • Τα παιχνίδια του παιδιού να είναι οργανωμένα: το παιδί να ξέρει να που θα τα βρει και που θα τα αποθηκεύσει όταν ολοκληρωθεί η ενασχόλησή του μαζί τους.
  • Οι πρώτες και βασικότερες δεξιότητες παιχνιδιού είναι το μοίρασμα και η εναλλαγή σειράς. Τα παιδιά «εκπαιδεύονται» σε αυτές τις δεξιότητες πρώτα μέσα από την σχέση τους με ενήλικες και έπειτα με συνομηλίκους.
  • Όπως και με την εκπαίδευση σε άλλους τομείς, οι δεξιότητες παιχνιδιού μπορούν να
    διδαχθούν πιο αποτελεσματικά όταν αναλύονται σε μικρά βήματα και διδάσκεται το καθένα με την σειρά του.
  • Είναι σημαντικό, αρχικά, το παιχνίδι να είναι οργανωμένο από κάποιον ενήλικα (υλικά,
    σενάριο, κανόνες) και να έχει ξεκάθαρη αρχήκαι τέλος. Αυτό θα βοηθήσει τα παιδιά να χτίσουν μια ρουτίνα παιχνιδιού αλλά και να γίνουν, στην συνέχεια, πιο ανεξάρτητα.
  • Είναι σημαντικό να μιλάμε με απλό και ξεκάθαρο τρόπο στα παιδιά, ανάλογα με το επίπεδο κατανόησης του παιδιού.

 

Σχετικές δημοσιεύσεις

Αφήστε ένα σχόλιο