PEER TUTORING – ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΜΕΤΑΞΥ ΣΥΝΟΜΗΛΙΚΩΝ

Η Διδασκαλία Μεταξύ Συνομηλίκων (peer tutoring) αποτελεί μία μέθοδο διδασκαλίας που  επιτρέπει τη διδασκαλία του μαθητή με Μαθησιακές ∆υσκολίες σε ατομική βάση και την αποτελεσματική αξιοποίηση του χρόνου που διαθέτει η εκπαιδευτικός στην τάξη. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί είτε σε τμήματα ένταξης ή στη γενική τάξη.

Σύμφωνα με τις κοινωνικο-γνωστικές θεωρίες της μάθησης (Rogoff,1990), που βασίζονται στις μελέτες του Vygotsky (1978), η γνώση οικοδομείται κοινωνικά. Τα άτομα αναπτύσσουν γνώσεις και στρατηγικές μέσω της αλληλεπίδρασης με άλλους. Οι γονείς, οι εκπαιδευτικοί και οι ικανότεροι συνομήλικοι μπορούν να μεσολαβήσουν στη μάθηση καθοδηγώντας αυτόν που μαθαίνει, παρέχοντάς του ένα είδος «σκαλωσιάς» (scaffolding). Η καθοδήγησή τους για τον τρόπο που ο μαθητευόμενος πρέπει να προσεγγίσει ένα έργο καθορίζεται από αυτά που γνωρίζει και μπορεί να κάνει και σταδιακά περιορίζεται, καθώς ο ίδιος αναπτύσσει τις
δεξιότητες και τις στρατηγικές του. Αυτού του είδους η καθοδήγηση από πιο έμπειρα και ικανά άτομα βοηθά το μαθητή να πετύχει υψηλότερους στόχους από ότι αν εργαζόταν μόνος και αυτόνομα.

Στη ∆ιδασκαλία Μεταξύ Συνομηλίκων όλοι οι μαθητές μιας τάξης χωρίζονται σε ζευγάρια για να διδάξουν ο ένας τον άλλον χρησιμοποιώντας εργασίες και υλικό που έχει ετοιμάσει η εκπαιδευτικός. Ο ένας μαθητής εξηγεί την εργασία στον άλλο, του ζητά να απαντήσει σε ερωτήσεις και εξηγεί στο συμμαθητή του εάν οι απαντήσεις του είναι σωστές. Με αυτό
τον τρόπο εξασφαλίζεται για όλους τους μαθητές ατομική βοήθεια και αρκετός χρόνος για να μάθουν και να εξασκηθούν. Η επίδοση των μαθητώναξιολογείται (π.χ. με πόντους για τις σωστές απαντήσεις ή με ποσοστά σωστών απαντήσεων), ώστε να μπορούν οι ίδιοι και η εκπαιδευτικός να ελέγξουν την πρόοδό τους. Στο τέλος της εβδομάδας η εκπαιδευτικός
αξιολογεί με σύντομο τεστ τα αποτελέσματα από την εφαρμογή της μεθόδου.

Αν και η μέθοδος αναπτύχθηκε αρχικά για μαθητές δημοτικού σχολείου, μπορεί να χρησιμοποιηθεί με μαθητές όλων των τάξεων και επιπέδων επίδοσης και είναι ιδιαίτερα αποτελεσματική για τους μαθητές με προβλήματα μάθησης. Χρησιμοποιείται ιδιαίτερα στην ορθογραφία και στα μαθηματικά.

Μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί για (King-Sears & Bradley, 1995, Fulk & King, 2001, Mastropieri, Scruggs, Mohler, Beranek, Boon, Spencer, & Talbott, 2001):

–  την εκμάθηση νέου λεξιλογίου της μητρικής ή κάποιας ξένης γλώσσας και την εξάσκηση στη γραμματική (π.χ. στο μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών ή της ξένης γλώσσας),

– την εξάσκηση στην ανάγνωση και κατανόηση κειμένου,

–  την απομνημόνευση πληροφοριών (π.χ. στην ιστορία, στη γεωγραφία και στη βιολογία),

– την εξάσκηση στην επίλυση προβλημάτων φυσικής,

πηγή: ”Πρόγραμμα εξειδίκευσης εκπαιδευτικών στις δυσκολίες μάθησης”, (Πανεπ.Θεσσαλίας)

Σχετικές δημοσιεύσεις

Αφήστε ένα σχόλιο